Sprawozdanie z realizacji innowacji „Matematyczne potyczki w kuchni w roku szkolnym 2019/2020r.
W Szkole Podstawowej im. Mieszka I w roku szkolnym 2019/2020r. realizowana była innowacji pedagogiczna „Matematyczne potyczki w kuchni”. Innowacja objęła 6 uczniów kl. VIa Szkoły Podstawowej im. Mieszka I w Drzonowie
Głównym założeniem innowacji było rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i przygotowaniu uczniów do wykorzystywania matematyki w życiu codziennym.
Celem innowacji było:
rozwijanie zainteresowań matematycznych, fizycznych i chemicznych,
zainteresowanie uczniów przyrządzaniem prostych posiłków jako podstawowa i pożyteczna umiejętność wykonywana w życiu codziennym,
wdrażanie nawyku zdrowego odżywiania się jako forma przeciwdziałania otyłości,
zagospodarowanie wolnego czasu uczniów.
Zrealizowano następujące tematy:
1.Liczby w kuchni -zapoznajemy się z różnymi przepisami kuchennymi.
- gdzie uczniowie zapoznali się z jednostkami miar, które są wykorzystywane w kuchni.
2.Ułamki w kuchni czyli przeliczamy składniki i pieczemy pizzę.
- podczas wypieku pizzy uczniowie mieli za zadanie po przeliczać jednostki potrzebnych składników oraz podzielić pizzę na odpowiednie części ułamkowe.
3.„Ciasteczkowe figury geometryczne”.
- uczniowie podczas zajęć mieli za zadanie upiec ciasteczka w kształcie poznanych figur geometrycznych.
4. Matematyczny tort -świętujemy światowy "Dzień liczby Pi".
- z okazji corocznych obchodów liczby „Pi” uczniowie mieli możliwość przygotowania deseru dla królowej Ludolfiny.
5. Obliczamy swoje BMI i tworzymy zdrowy jadłospis.
- za pomocą wzoru oraz indywidualnych danych uczniowie obliczali swoje BMI- oraz tworzymyli zdrowy jadłospis.
6. Obliczamy koszt zużytej energii wybranych sprzętów AGD.
- przy pomocy tabliczek znamionowych wybranych sprzętów kuchennych AGD , nauczono uczniów obliczania przybliżonych kosztów zużytej energii elektrycznej.
7. Nasz budżet- obliczanie kosztów zakupów na stworzony przez nas przepis kulinarny.
- przy pomocy gazetek reklamowych planowali zakupy.
8. „Zdrowe zakupy”- wykorzystanie aplikacji mobilnej „Zdrowe zakupy” - wdrażanie nowych technologii.
- „prześwietlamy” swoje ulubione smakołyki i sprawdzamy je pod kątem zdrowych składników i poszukujemy ich alternatywnych zdrowych odpowiedników.
W wyniku zawieszenia zajęć i pracy zdalnej niektóre tematy ujęte w programie zostały nieco zmodyfikowane i dostosowane do możliwości pracy zdalnej .
Zajęcia bardzo spodobały się uczniom ze względu na praktyczną ich stronę . Nieraz okazywało się, że brakuje nam czasu, ponieważ byliśmy zajęci rozmową, wymienianiem doświadczeń, informacji nie tylko z matematyki, fizyki czy chemii. Gotowanie, przyrządzanie potraw było dla nas przyjemnością i mile spędzonym czasem. Wspieraliśmy uczniów w ich działaniach, zachęcaliśmy do takiej aktywności również w domu. Podczas zajęć naprawdę świetnie się bawiliśmy, a powiedzenie, „ gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść” w naszym przypadku się nie sprawdziło.
Tekst i zdjęcia: K.Piastowicz, M.Szymańska
{gallery}/aktualnosci/wydarzenia2020/innowacja{/gallery}